La competència digital

Bon dia a tothom! 🧡

En aquesta nova entrada vaig a parlar-vos sobre la competència digital i d'allò que diu la llei al voltant d'aquesta temàtica. Esteu preparats? Doncs, anem!

En aquest món globalitzat, la competència digital s'ha desenvolupat molt ràpidament entre la població mundial. En 2018, la Comissió Europea va publicar un marc de competència digital sobre l'ús de les noves tecnologies que inclou: l'alfatetització, la comunicació, la seguretat i els assumptes relacionats sobre la propietat intel·lectual i la resolució de problemes.

A nivell autonòmic també tenim el nostre propi marc de competència digital, anomenat Marc Valencià de Competències Digitals. D'aquesta manera, inclou cinc àrees molt importants.

Àrea 1. Informació i alfabetització de dades

Àrea 2. Comunicació i col·laboració

Àrea 3. Creació de contingut digital

Àrea 4. Seguretat

Àrea 5. Resolució de problemes

Aquest marc de competència digital s'ha treballat a classe de manera grupal. Hem relacionat certes anotacions (prèvies a l'activitat) sobre les habilitats i coneixements que el nostre alumnat ha d'aprendre de les TIC, i les hem relacionat amb les diferents àrees i subàrees del Marc Valencià de Competències Digitals. El resultat ha sigut el següent:

Foto personal: Treball grupal sobre el MVDCD (Alba Gargallo Camarillas)

A continuació, hem buscat al Decret 100/2022 Currículum d'Educació Infantil els conceptes de competència digital i de digital, per vore si reflecteix algun objectiu o contingut relacionat amb el món de les TIC. Aquest ha sigut el resultat:

Foto personal: La competència digital al Decret 100/2022 d'Educació Infantil (Alba Gargallo Camarillas)

Creus que el currículum reflecteix adequadament la competència digital?

Crec que el currículum d'educació no reflecteix adequadament la competència digital que l'alumnat ha d'adquirir. A més, considere que està antiquat i que és necessari actualitzar la llei per a aproximar-lo el màxim possible a la realitat, de la vida en les aules, i generalment a la societat actual digitalitzada. Trobe a faltar referències més aprofundides al voltant de les cinc àrees, com per exemple: la creació i el desenvolupament de continguts digitals; la protecció de dispositius i privacitat; la comunicació a través de les TIC; l'ús creatiu de les tecnologies digitals; etc.

De quina manera integraries les TIC a l'aula per a desenvolupar la competència digital de l'alumnat seguint les directrius del currículum?

Integraria les TIC a la meua aula d'una manera multidisciplinària, on l'alumnat poguera aprendre els continguts marcats al currículum amb una metodologia més dinàmica, tecnològica i sobretot basada en el joc. A més a més, els plantejaria diferents enunciats més reals (de les diverses rames específiques) per fomentar la resolució de problemes i l'ús de les noves tecnologies per resoldre'ls. De les metodologies actuals, recolliria el Bee Bot, uns dels recursos robòtics més utilitzats en els últims anys.

Respecte a la creació de contingut digital, dissenyaria algun racó o secció on els més petits col·laboraren en la creació d'un podcast, o fins i tot, d'un blog propi de l'aula on únicament les famílies puguen visualitzar i comentar. En aquest blog sortirien imatges o vídeos d'allò que es treballa a l'aula, sempre que es tinga una autorització per part dels tutors legals de cada alumne i alumna, i l'acceptació de la direcció del centre. D'aquesta manera, a banda de crear contingut tecnològic responsable, es treballa: la col·laboració, la comunicació digital i l'ús creatiu de les TIC.

I vosaltres, de quina manera introduiríeu les noves tecnologies a la vostra aula? 😁

REFERÈNCIES:

1. DECRETO 100/2022 de 29 de julio de 2022 del Consell por el que se establece la ordenación y el currículo de Educación Infantil. núm. 9402. https://dogv.gva.es/datos/2022/08/10/pdf/2022_7571.pdf

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Benvinguda

Disseny d'una activitat amb el Bee-Bot: pensament computacional i robòtica